Dat zeggen niet wij, maar wel NRC Handelsblad. Nu, Raymond vond het zelf ook een heel fijne avond, dus ja… đ
Hieronder de recensie, die je ook kan nalezen op NRC zelf.
De Vlaamstalige rockpionier Raymond van het Groenewoud toonde in Paradiso alle facetten van zijn muzikantschap. Hij rockte, zong tedere ballades en gaf het publiek vrij baan bij zijn grootste meezingers.
âRaymond 70â luidde de tamelijk droge titel van de tournee waarmee Raymond van het Groenewoud zijn zeventigste verjaardag had willen vieren. Corona gooide roet in het eten en twee jaar later is de Belgische zanger vastbesloten om te tonen dat hij niets aan zeggingskracht en energie heeft ingeboet. Met een optreden van twee en een half uur toonde hij maandag in Paradiso alle facetten van zijn muzikantschap: de rocker, de spitse tekstdichter, de romanticus en de humorist.
Met âMaria, Maria, ik Hou van Jouâ wierp hij meteen een van zijn grootste meezingers in de strijd. De ontlading van âVoor jou sta ik uren in de kouâ kon hij aan het publiek overlaten. Als geen ander maakte Van het Groenewoud de Nederlandse taal geschikt voor de rock-ânâ-roll en kan hij strooien met Vlaamse uitdrukkingen als âschoon madamâ en âkeinijgâ. Naast onverbiddelijke hits als âJâVeux de lâAmourâ en âCha Cha Chaâ heeft hij prachtige ballades als âTwee Meisjesâ.
Van het Groenewoud rockte als een jonge hond in âZij Houdt van Vrijenâ. De gospel van âLiefde Voor Muziekâ, het lied waarover hij verklaarde dat het hem in de hel deed belanden toen hij het in Nederlandse feesttenten moest spelen, kwam er nu beheerst en vreugdevol uit.
Na de pauze brachten twee blazers muzikale verdieping in het bedwelmende âBrussels By Nightâ en de prachtige ode aan de sterfelijkheid âAan de Meetâ, opgedragen aan de ongeneeslijk zieke zanger en liedschrijver Jan Rot. In een marathonvoorstelling met muziek uit 1972 tot nu viel het recente âWat een Fijne Dagâ op als een nieuw hoogtepunt. âIk zing van de vogels, de bomen en de zeeâ, begon het. âMaar over jouw liefde, daarvan zing ik niet / Die is te mooi en te edel voor dit lied.â
Na de ontlading van âMeisjesâ kon Raymond van het Groenewoud niet weg voordat hij zijn blazers nog een keer op het podium had gevraagd. âMaanlichtâ bracht troost en bespiegeling. Als lichtend baken aan de horizon van de Nederlandstalige popmuziek kan de onvermoeibare Raymond van het Groenewoud nog jaren mee.
Jan Vollaard